Followers

Wednesday, February 27, 2013

Bahaya Kucing Kepada Wanita Hamil

Assalammualaikum....

Ingat lagi tak entry "Abang" Si Kucing Comot ? Dalam entry tu saya ada janji kan nak bagitau kenapa kucing ni berbahaya pada wanita yang sedang hamil. Untuk pengetahuan semua, kucing adalah salah satu medium pembawa virus Toxoplasma


TOXOPLASMA atau yang dikenal dengan istilah virus kucing sangat berbahaya. Virus tersebut dapat menyebabkan keguguran, cacat pada bayi, bahkan menimbulkan kematian. Toxoplasma merupakan virus dari hewan mamalia seperti kucing yang menular kepada manusia. 
Setiap virus yang masuk ke tubuh manusia akan menimbulkan infeksi, termasuk toxoplasma. Virus kucing tersebut dapat menimbulkan keguguran bagi ibu hamil. Selain itu, dapat pula menimbulkan kecacatan pada bayi, seperti hydrochepalus atau penumpukan cairan di kepala yang mengakibatkan pembengkakan kepala pada anak."  - Fajar Lifestyle 


Toxoplasma Life Cycle


Senang cerita virus ni akan merebak melalui najis kucing yang terdedah pada faktor luaran. Ingat lagi dalam minggu lepas jururawat masyarakat ada datang ke rumah untuk pemeriksaan berkala di kediaman. Di garaj rumah saya ada la lebih kurang 10 ekor kucing peliharaan saya dan adik. Sempat saya bertanya pada nurse adakah kemungkinan saya boleh terkena virus ini. 

Menurut penjelasan nurse tersebut, kucing yang telah divaksin dan deworm amatlah kurang peratus untuk pembawa virus ni. Cuma saya dinasihatkan untuk mengurangkan aktiviti dengan kucing. Saya punya kucing sekor jer, 9 ekor lagi adik punya. So, tak ada masalah. 

Saya juga sempat buat reseach dalam internet nih, pembawa virus toxoplasma datang dari kucing-kucing jalanan yang tidak terjaga. Terdedah pada kotoran dan pelbagai penyakit. Namun bukan sekadar kucing sahaja, tetapi dengan memakan daging ayam, lembu dan sebagainya yang mentah a.k.a kurang masak pun boleh menyebabkan terkenanya penyakit ini.

Disebabkan saya tidak tinggal bersama suami, jadi najis "Si Abang" nih saya yang uruskan. Jadi, saya mengambil langkah-langkah berhati-hati


  • Membersihkan litterbox setiap hari
  • Memakai mask ketika menguruskan kucing
  • Tidak membiarkan kucing berkeliaran di luar kawasan rumah
  • Mematuhi jadual vaksin dan deworming kucing
  • Stop beri makanan mentah kepada kucing
  • Memastikan kebersihan kucing dan persekitaran 
  • Memandikan kucing seminggu sekali - tugas encik asben
  • Dan akhir sekali membasuh tangan dengan sabun anti bakteria setiap kali selepas memegang kucing.

Harap entry kali ni boleh memberi manfaat pada ibu-ibu mengandung yang memelihara kucing di luar sana. 

p/s : Kesian pada Junior & Zorro. Kucing peliharaan saya dan adik yang di adopt oleh pasangan Along dan isteri, Si isteri preggy 2 month, call adik saya nak return semula Junior & Zorro. Kesian dan sayang kitaorang terima balik budak buas 2 ekor ni. Welcome Back!!!

3 comments:

  1. Lega hati jumpa post mcm ni..sbb kesian nk let go kucing sendiri pd org lain...tengsss! ;)

    ReplyDelete
  2. sy pn bela kucing.. now dh 14week. harap2 bby ok.
    popo kucing semua suami n adik tolong kemaskan. sy dh x buat smjak tau pregnant.
    tp masih main n pegang kucing lagi..
    stress bl asyik dgr org ckp bahaya pregnant bela
    kucing =(

    ReplyDelete
  3. saya tak pregnant lagi..saya ade 3 kucing dirumah..mmg saya jaga rapi..tak penah bagi kua rumah bercampur dengan kucing lain..vaksin n deworm lengkap..mandikan dalam seminggu 2 minggu sekali..jadi saya yakin dengan kebersihan kucing saya..tapi masalahnye mulut orang yg tak boleh tutup cakap saya tak pregnant sebab bela kucing...kesian kucing saya kena fitnah =(

    ReplyDelete