Followers

Monday, August 15, 2011

Kad Raya Ohhh Kad Raya


Salam blogger utk semua

"Gendang Gendut Tali Kecapi, Kenyang Perut Senang Hati"

yelakan, mana xsenang hati, baru jer berbuka puasa..
pas makan mata pun jadi berat ja....
rasa cm malas ja...mulut ni pun xbrenti2 menguap....

dah2...jgn nak dilayan sngat perasaan ni....
(dah merepek meraban dah aku ni)

Pejam celik-pejam celik dah 15 hari kita berpuasa..
so macam mna dengan puasa korang? masih lagi dapat bertahan atau dah berterabur...
harap2 semua ok la kan (macam aku)......berjuang hingga ke titisan terakhir!!!! (pun mcm aku.."hempeh")

bahang Aidilfitri pun dah makin dekat
bila turn on radio, dah bnyak radio station mainkan lagu raya...best je dngar....
mak cik- mak cik  sebelah rumah pun dah bnyak buat kuih raya....
exspo2 tepi jalan pun dah bnyak beroperasi menjual kelengkapan aidilfitri...
tapi aku? boleh bt rilex lagi..apa pun xsedia lagi....
xsempat lah...kekangan masa.....en. hubby pun duk jauh..( sobb...sobbb...sobb....)

Wah..pnjang nya intro aku ni...actually entry aku kali ni aku nak story mory pasal kad raya..



Dahulu sekitar tahun 2001, masa tu aku sekolah menengah..
time tu kad raya mmg wajib utk kawan-kawan.....
sanggup berhabis duit beli kad, setem....yelakan time tu harap duit saku yg mak abah bg je....
bak kata pepatah...x lengkap aidilfitri ni tanpa kad raya...

yg paling lucu nya bila bg kad raya pada kawan...antara ayat yg femes :

  • assalamualaikum...xjawab dosa.... (wajib bg)
  • puasa ke tidak?
  • baju raya berapa pasang tahun ni?
  • kasut raya pulak bnyak mna?
  • tudung raya?
  • tema baju thun ni warna apa?
  • kuih raya buat ke beli? kita buat kuih tunjuk jer..
  • di kesempatan ni nak menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki ( mak aih....over betoi...hihihi )
  • raya jemputlah mai rumah....
  • pastu msti lekat syiling 1 sen atau 5 sen.... dgn ayat "nah amik duit ni bt duit raya"
tapi sekarang ni...aku rasa kad raya ni dah jarang kita gna....
zaman era globalisasi 2011...
kita dah makin sibuk dgn rutin harian...kerja-kerja yg xpernah habis....
masyarakat lebih suka gna digital kad yg boleh hntar melalui email...
ucapan melalui fesbuk, SMS, dan lain- lain lagi.....
kata mereka lebih mudah, jimat dan cepat.....
tapi bg aku..... kad raya ni ibarat warisan tradisi kita....
xmeriah rasanya tanpa kad raya...

betul x???




5 comments:

  1. hehehe
    ramai dah tak hantar kad raya
    tapi aku still suka kad raya
    sebab rasa lebih ikhlas
    :-)

    ReplyDelete
  2. ucapan hari raya paling best degn mngucapkan secara depan2...siap dengan lenangan air mata..mmng shahdu gile....

    kad raya digital ke..patern lama ke semua xpenting asalkan tujuannya sama..ucapan selamat hari raya...

    selamat hari raya sayang...duet raya nnt 1syawal dapat....

    ReplyDelete
  3. wah...belum apa2 lagi dah d jnjikan duit raya...

    p/s: duit raya RM50 ke atas :p

    ReplyDelete